"Haluan vain olla onnellinen"

Ajattele positiivisesti! Kuinka monta kertaa olet kuullut jonkun sanovan näin sinulle? Ehkä olet itsekin hokenut sitä itsellesi ja ajatellut, että jos vain pääset ikävistä tunteista eroon, niin tulet onnelliseksi. 

Onko positiivinen ajattelu toiminut? Jos on, hyvä niin. Jos elämässäsi kuitenkin vielä on ikäviä tunteita, pysähdypä hetkeksi pohtimaan onnellisuutta. Onko se mielestäsi sitä, että olet mahdollisimman pitkään jonkin positiiviseksi mieltämäsi tunteen vallassa? Yritätkö pitää kaksin käsin kiinni, kun ohikiitävä onnen tunne valtaa sinut?

Mitäpä jos vain hyväksyisitkin kaikki tunteesi sellaisenaan kuin ne tulevat. Ja menevät. Ihanat tunteet. Ikävät tunteet. 

Kun seuraavan kerran tunnet jotakin ikävää, kokeile hengitellä tunteelle lisää tilaa kehossasi. Suuntaa hengitys sinne, missä kohtaa kehoa tuo kyseinen tunne tuntuu: päässä, vatsassa, hartioissa, rintakehällä vai jossain muualla? Onko vaikea hengittää? Millaisia muita tuntemuksia kehossasi on?

Kun olet hengitellyt tunteelle lisää tilaa ja olet tullut tietoiseksi kehosi reaktioista tuohon tunteeseen, suuntaa huomiosi johonkin mielekkääseen tekemiseen.  Mielekäs tekeminen on jotakin, jota pidät tärkeänä, toisin sanoen se on arvojesi mukaista.

Muun muassa hyväksymisharjoitusten avulla voit vähentää ikävien tunteiden ylivaltaa elämässäsi. Voisiko onnellinen elämä tarkoittaakin sinulle tällaista arvojen mukaista, täyttä elämää kaikkine tunteineen?


Lämmöllä,

Tanja